Afscheid Hub van Laar

Babbelbox
Gebruikersavatar
Ralph Hamers
Site Admin
Berichten: 194
Lid geworden op: wo mar 04, 2015 8:55 am
Instrument: Trompet

Afscheid Hub van Laar

Bericht door Ralph Hamers »

https://www.twitch.tv/videos/1693760973

Trompetbouwer Hub van Laar is overleden. Hij overleed op 24 december op 58-jarige leeftijd, zo maakte zijn familie maandag bekend.
Wereldwijde bekendheid
Hub van Laar bouwde sinds 1990 trompetten en bugels in zijn eigen bedrijfsatelier in Margraten. Begonnen als reparatiewerkplaats voor koperblaasinstrumenten, groeide Van Laar Trumpets al snel uit tot een ambachtsbedrijf met wereldwijde bekendheid. Zijn naam is onder koperblazers over de hele wereld een begrip.
Traditioneel
"De mensen komen hier niet voor een trompet maar voor een Van Laar", zo zei Van Laar zelf in een interview met L1, in 2020. Van Laar bouwde zijn instrumenten op traditionele wijze. Alle onderdelen werden in eigen beheer gemaakt in Nederland en Duitsland. Het bedrijf van Van Laar, met ook een vestiging in Duitsland, produceert gemiddeld één instrument per dag.
Jongensdroom
Toen Van Laar 10 jaar was, wist hij al dat hij trompetten wilde bouwen: "Het was gewoon een ingeving. Hubke was tien jaar en Hubke gaat trompetten maken en nu zeggen ze: kiek Hubke. Dit wilde ik altijd. Dat was vanaf tien jaar mijn doelstelling en dat is aardig gelukt. Het is mijn passie en mijn opgave. Je bent op een bepaald moment toch een deel van het leven van die muzikanten en daar doe je het voor."
Trombone
Van Laar speelde zelf trombone, maar bouwde trompetten en bugels. Zijn vakmanschap leverde hem tot voor buiten Europa klanten en waardering op. Van Laar was altijd bezig met zijn vak: "Die bugel: is er nog iets wat ik kan verbeteren? Of die trompet: wat kan ik daar nog aan verbeteren? Ik ben zo'n vakidioot. Ik werk zeven dagen per week. Ik ben eigenlijk niet anders gewend als dit. Ik ben hier 's morgens om zeven uur en ik ga 's avonds om tien uur naar huis. Ik slaap vier à vijf uur en dan ben ik weer hier."
Uitvaart
Hub van Laar wordt zaterdag 31 december gecremeerd. De uitvaartdienst is in de kerk van Margraten.
Advertentie
Plaats reactie