Brief Vico + oefeningen

Babbelbox
Gebruikersavatar
Ralph Hamers
Site Admin
Berichten: 194
Lid geworden op: wo mar 04, 2015 8:55 am
Instrument: Trompet

Brief Vico + oefeningen

Bericht door Ralph Hamers »

Oefeningen blaasinstrumenten

Beste allemaal,
Ik hoop dat eenieder het goed gaat en dat wij ons weer mogen gaan verheugen op ons samenzijn binnen korte tijd, ik verheug mij er op, het heeft nu echt wel lang genoeg geduurd!

Het wordt nu weer tijd om eens langzaamaan te beginnen te werken aan ons embouchure!
Ik heb hier onder enkele tips verzameld voor ons, ik doe deze elke dag (voor mij altijd weer genieten dit opwarmen :p ) Neem deze oefeningen serieus ze zijn echt goed!

Veel succes!


Ademtechniek en ademsteun

Met een goede ademtechniek (middenrif/buikademhaling) gaat het musiceren makkelijker. Hieronder vind je oefeningen ter verbetering van de ademtechniek en de ademsteun:

Oefening ademtechniek
Zet je handen in je zij. Adem helemaal uit, voel dat je buik naar binnen getrokken is. Adem daarna langzaam in met een open keel- en mondstand (de gaapstand). Je voelt dat je longen zich vullen en je buik niet alleen aan de voorkant maar ook aan de zijkanten en achterkant uitzet. Span daarna je buikspieren aan om de lucht zo lang mogelijk vast te kunnen houden en adem langzaam uit. Deze spierspanning noemen we ademsteun.

Oefening ademsteun
Ga een handbreedte voor een effen muur of deur staan, neem een notitieblaadje, hou het voor je mond en blaas het blaadje tegen de muur. Als je het goed doet, blijft het blaadje "hangen" totdat de lucht op is. Als het meteen naar beneden valt, heb jij geen spanning, geen ademsteun opgebouwd.

Meer tips:
https://www.jupiter.info/nl/wissen/tipp ... aeser.html

Toon

Om een goede toonkwaliteit te krijgen zijn een aantal aspecten belangrijk, namelijk: klankvoorstelling, toonbeheersing, toonvorming en zuiverheid. Om klankvoorstelling te ontwikkelen kan je opnames van professionals beluisteren. Hierdoor krijg je inzicht over de mogelijkheden van je instrument. Ook kun je vaker opnames van jezelf maken en kritisch luisteren naar het resultaat.

Hieronder staan oefeningen ter verbetering van de toonbeheersing, toonvorming en zuiverheid.

Oefening toonbeheersing en toonvorming
Speel lange tonen over de hele omvang van je instrument. Let op de juiste ademhaling en zorg dat de aanzet en het slot van de toon mooi is. Probeer hierbij dynamisch te variëren zonder dat de toon piept, kraakt of vervormd.

Oefening zuiverheid
Speel losse tonen en luister naar de afstanden tussen de tonen (intervallen). Probeer indien nodig te corrigeren en controleer dit met een stemapparaat of app.

https://play.google.com/store/apps/deta ... uner&hl=en


Algemeen

Prima vista
Door het prima vista spelen (zichtlezen) te verbeteren, studeer je stukken sneller in. Dit kun je trainen door vaak onbekende stukken door te spelen. Het is niet de bedoeling dat je aan de stukken repeteert.

”Loopjes”
Bijna iedereen vindt het lastig om loopjes in te studeren. Het beste kun je langzaam beginnen. Zoek een tempo waarbij je het loopje in één tempo in het juiste ritme kunt spelen met de goede noten. Eventueel kun je hierbij een metronoom gebruiken. Speel het loopje in een langzaam tempo tot het foutloos gaat en verhoog het tempo. Controleer of je het loopje nog steeds foutloos kunt spelen en verhoog het tempo in stapjes totdat je het juiste tempo bereikt.



Jrus
Vico
Plaats reactie